1 серпня 2021 року PMI (Project Management Institute) анонсував вихід 7-го видання PMBOK (Project Management Body of Knowledge, Збірник знань з управління проєктами). Підготували короткий аналіз ключових змін в стандарті.
Гнучкі підходи до управління проєктами перестали бути доповненням до стандарту, вони стали його частиною. Причина проста: останні роки ми живемо в оточенні, де переваги клієнтів і технології швидко змінюються, конкуренти тиснуть. Тому проєктним командам потрібно вміти швидко реагувати на зміни як всередині, так і зовні проєкту.
PMBOK не відмовляється від класичних або гібридних підходів, а пропонує керівнику вибрати таку методологію реалізації проєкту, яка допоможе створити максимальну цінність для замовника.
Вибір методології залежить від галузі, специфіки проєкту, побажань замовника.
У 6-й і попередніх версіях PMBOK фокусувався на галузях знань і структурі процесів для кожної галузі знань. У 7-й версії на перше місце вийшли навички поведінки і принципи, яким повинен слідувати керівник проєкту для створення цінності. Формальні результати поступилися місцем задоволеності ключових стейкхолдерів від реалізації проєкту і доданої вартості в очах замовника і організації.
Мова не йде про те, щоб повністю відмовитися від використання процесного підходу. Там де він доречний – типові повторювані набори активностей, – керівник проєкту повинен прагнути до його використання.
На малюнку нижче показані відмінності в структурі PMBOK 6 і 7 версії:
Ми бачимо, що десять «галузей знань» (knowledge areas) замінені на вісім «основних навичок в поведінці» (performance domain):
Керівник проєкту позиціонується як лідер, який не так формально добивається результатів (deliverables), скільки створює середовище, в якому максимізується додана вартість і цінність для замовника (outcomes).
У PMBOK 7 виділяється 12 принципів, на які повинен спиратися керівник проєкту, щоб максимізувати цінність для замовника:
Проєкти в PMBOK 7 розглядаються як елементи системи створення цінності (Value Delivery System, див. рис).
Cистема створення цінності передбачає, що стратегічні цілі організації досягаються через портфель ініціатив, які пройшли оцінку та пріоритезацію. Реалізація проєктів і програм, які входять в портфель, дозволяє створити цінність для організації (Business Value Realization). Така робота виконується на системній (повторюваній) основі. Портфель проєктів повинен постійно переглядатися і адаптуватися під цілі організації.
Можна сказати, що PMI радикально переглянув структуру Збірника знань з управління проєктами. Всі ці зміни ми внесемо в наш оновлений тренінг «Управління проєктами».