Огляд PMBOK 7. Що змінилося в стандарті

1 серпня 2021 року PMI (Project Management Institute) анонсував вихід 7-го видання PMBOK (Project Management Body of Knowledge, Збірник знань з управління проєктами). Підготували короткий аналіз ключових змін в стандарті.

Гнучкі методології

Гнучкі підходи до управління проєктами перестали бути доповненням до стандарту, вони стали його частиною. Причина проста: останні роки ми живемо в оточенні, де переваги клієнтів і технології швидко змінюються, конкуренти тиснуть. Тому проєктним командам потрібно вміти швидко реагувати на зміни як всередині, так і зовні проєкту.

PMBOK не відмовляється від класичних або гібридних підходів, а пропонує керівнику вибрати таку методологію реалізації проєкту, яка допоможе створити максимальну цінність для замовника.

Вибір методології залежить від галузі, специфіки проєкту, побажань замовника.

Навички поведінки

У 6-й і попередніх версіях PMBOK фокусувався на галузях знань і структурі процесів для кожної галузі знань. У 7-й версії на перше місце вийшли навички поведінки і принципи, яким повинен слідувати керівник проєкту для створення цінності. Формальні результати поступилися місцем задоволеності ключових стейкхолдерів від реалізації проєкту і доданої вартості в очах замовника і організації.

Мова не йде про те, щоб повністю відмовитися від використання процесного підходу. Там де він доречний – типові повторювані набори активностей, – керівник проєкту повинен прагнути до його використання.

На малюнку нижче показані відмінності в структурі PMBOK 6 і 7 версії:

Ми бачимо, що десять «галузей знань» (knowledge areas) замінені на вісім «основних навичок в поведінці» (performance domain):

  1. Навички роботи з зацікавленими сторонами (stakeholders)
  2. Навички управління проєктною командою (team)
  3. Навички управління життєвим циклом проєкту (методологія, етапи, поставка результатів)
  4. Навички створення плану проєкту (project planning)
  5. Навички управління ходом реалізації проєкту (project work)
  6. Навички роботи з невизначеністю (Navigating uncertainty and ambiguity)
  7. Навички поставки результатів і створення цінності (project delivery)
  8. Навички оцінки ефективності реалізації проєкту (project performance)

Керівник проєкту позиціонується як лідер, який не так формально добивається результатів (deliverables), скільки створює середовище, в якому максимізується додана вартість і цінність для замовника (outcomes).

Принципи

У PMBOK 7 виділяється 12 принципів, на які повинен спиратися керівник проєкту, щоб максимізувати цінність для замовника:

  1. Відповідальне керівництво: Бути турботливим, поважати та підтримувати свою проєктну команду.
  2. Командна робота: Створювати культуру поважної вимогливості до результатів.
  3. Залучення зацікавлених сторін: Прагнути зрозуміти інтереси та очікування зацікавлених сторін і залучати їх до процесу створення цінності.
  4. Створення цінності: Бути сфокусованим на максимізацію цінності для замовника і організації.
  5. Цілісне сприйняття: Сприймати проєкт, як елемент більшої системи. Враховувати взаємозв’язки в середині системи при реалізації проєкту.
  6. Керівництво: Вчити, наставляти і надихати учасників проєктної команди.
  7. Підлаштування: Вибирати ту методологію управління проєктом, яка максимізує цінність для замовника і організації.
  8. Якість: Вбудовувати якість в процес створення результатів.
  9. Управління складністю: Знижувати складність проєкту, використовуючи навички, знання і досвід.
  10. Загрози і можливості: Мінімізувати загрози і максимізувати можливості.
  11. Адаптивність і стійкість: Вміти діяти по ситуації, зберігаючи фокус на створенні цінності.
  12. Управління змінами: Бути готовим і управляти змінами, які допоможуть реалізувати задум проєкту.

Система створення цінності

Проєкти в PMBOK 7 розглядаються як елементи системи створення цінності (Value Delivery System, див. рис).

Cистема створення цінності передбачає, що стратегічні цілі організації досягаються через портфель ініціатив, які пройшли оцінку та пріоритезацію. Реалізація проєктів і програм, які входять в портфель, дозволяє створити цінність для організації (Business Value Realization). Така робота виконується на системній (повторюваній) основі. Портфель проєктів повинен постійно переглядатися і адаптуватися під цілі організації.

Можна сказати, що PMI радикально переглянув структуру Збірника знань з управління проєктами. Всі ці зміни ми внесемо в наш оновлений тренінг «Управління проєктами».