Цифрові технології – (не) панацея для трансформації бізнесу?

«Цифрова трансформація» увійшла в топ пріоритетів більшості компаній. Навколо неї як і раніше багато шуму, домислів і підміни понять. Ось деякі з помилок.

Що НЕ є цифровою трансформацією:

  • Автоматизація без чіткого акценту на створення цінності для клієнта
  • Застосування новітніх ІТ-інструментів до незміненої вже існуючої бізнес-моделі
  • Скорочення витрат при незмінній бізнес-моделі.

З нашої точки зору, цифрова трансформація відбувається тоді, коли компанія дотримується декількох умов: інтегрує цифрові технології в свої бізнес-процеси (а), при цьому фокусується на створенні цінності для клієнтів (b).

Для багатьох компаній, трансформація стає питанням життя і смерті. Дослідження Singularity University  розповідають, що середній життєвий цикл підприємств знизився з 30 років в 1984 році до 5 років в 2014 році. Майже 90% компаній зі списку Fortune 500 в 1955 році «не дожили» до списку 2014 року. Середня «тривалість життя» компаній зі списку S&P скоротилася з 67 років до 15 років.

При цьому з’явилося нове покоління компаній, так звані «експоненціальні організації». Їх відрізняє швидкість і спосіб впровадження нових цифрових технологій. Вони досягають ринкової капіталізації в мільярд доларів набагато швидше, ніж традиційні компанії зі списку Fortune 500, в тому числі Google. До таких компаній відносяться Facebook, Tesla, Uber, WhatsApp. Деякі керівники «експоненційних організацій» стверджують, що до 40% компаній з S & P 500 2014 року припинять існування до 2024 року.

Чим відрізняються компанії нового покоління? Глобальне дослідження MIT Sloan Management Review  2015 року розповіло що «стратегія, а не технологія, управляє цифровими перетвореннями». Компанії-лідери інтегрують SMAC-технології (соціальні мережі, аналітика та хмарні сховища/ (social media, analytics, cloud)) в свої бізнес-процеси для трансформації бізнесу. При цьому традиційні компанії фокусуються на точковому вирішенні окремих бізнес-завдань з використанням конкретних технологій. Важливо підкреслити, що в цифровий трансформації мова йде не лише про технології. Визначальне значення мають сильна стратегія і процесно-орієнтований погляд на компанію.

Успіх трансформації бізнесу хоч і неможливий без технологій, але не визначається тільки ними. Для цього потрібні фундаментальні зміни в трьох областях:

  • клієнтський досвід
  • бізнес модель компанії
  • ключові бізнес-процеси

У всіх трьох областях ключовим фактором успіху є процесна зрілість компанії. Трансформація бізнес-моделі компанії вимагає переоцінки бізнес-процесів, ускладнення межпроцессной зв’язків, та злагодженої роботи фронт-і бек-офісів.

Якщо у вашій компанії як і раніше вимірюють успішність лише фінансовими показниками, приверніть увагу керівництва до задоволеності клієнтів і продуктивності компанії. Почніть аналізувати клієнтський досвід і процесні показники. Такий підхід дозволить подивитися на компанію з точки зору крос-функціональної взаємодії і створення цінності для клієнта, а в кінцевому підсумку – переглянути дизайн ключових бізнес-процесів.

Сукупний ефект цифрових технологій, розвиток експоненційних організацій і виникнення інших зовнішніх загроз змушує переосмислювати і змінювати спосіб ведення бізнесу. Компанії, які не зможуть цього зробити, будуть змушені піти з ринку.